Τι μισεί περισσότερο το κοινό των Social media σχετικά με τα brands

Τι μισεί περισσότερο το κοινό των Social media σχετικά με τα brands

Είναι πραγματικά κάτι εξαιρετικά προβλέψιμο: Με το που αναδύεται ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης, πολλοί πρόθυμοι χρήστες εγγράφονται, το χρησιμοποιούν και το διαδίδουν, οι εταιρίες ως άλλοι καρχαρίες οσμίζονται “αίμα” και επιχειρηματική ευκαιρία και επίσης εγγράφονται σε αυτό και στο τέλος οι χρήστες παραπονιούνται πως τα brands καταστρέφουν το συγκεκριμένο μέσο. Αυτό το αφήγημα παραμένει εξαιρετικά συνηθισμένο, παρά το γεγονός πως η συντριπτική πλειοψηφία του κοινού που χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης περιμένει και είναι προετοιμασμένη να βιώνει την παρουσία των επιχειρήσεων στα social media. Ξέρει πως θα βρει τα brands εκεί, είτε όταν αυτά φροντίζουν για την εξυπηρέτηση και υποστήριξη των πελατών τους, είτε όταν απλά προσπαθούν να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.

Τι είναι άραγε αυτό σε σχέση με τον τρόπο δραστηριοποίησης και συμπεριφοράς των επιχειρήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο ενοχλεί ένα σημαντικό κομμάτι των χρηστών; Η απάντηση συμπυκνώνεται σε δυο κρίσιμα λάθη, στα οποία υποπίπτουν πάρα πολλές επιχειρήσεις σε τακτικότατη βάση, μην έχοντας ακόμα καταφέρει να τα αναγνωρίσουν και να τα διορθώσουν. Το πρώτο είναι πως επικεντρώνονται πολύ περισσότερο από ότι θα έπρεπε στο ίδιο τους το brand και το δεύτερο είναι πως προσπαθούν απελπισμένα να συμπεριφερθούν χωρίς επιτυχία, σαν τον πιο έξυπνο και cool χρήστη του διαδικτύου.

Επικεντρώνονται περισσότερο στην αυτοπροβολή σε σχέση με την αλληλεπίδραση

Το κοινό εκνευρίζεται όταν οι επιχειρήσεις θεωρούν τα social media ως ένα κανάλι που εκπέμπει και αναμεταδίδει αποκλειστικά και μόνο το πρόγραμμα που αυτές θέλουν να προβάλλουν και όχι σαν ένα εργαλείο αλληλεπίδρασης με την κοινότητα του μέσου κοινωνικής δικτύωσης. Στην ουσία δηλαδή αφαιρούν εντελώς το κοινωνικό στοιχείο και συμπεριφέρονται σαν να βρίσκονται στα media και όχι στα social media.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τη δύναμη να βοηθήσουν στην προσωπική αλληλεπίδραση των επιχειρήσεων με τους πελάτες τους. Αν οι εταιρίες δεν καταφέρουν να κεφαλοποιήσουν τη συγκεκριμένη δυνατότητα, τότε σπαταλούν τις προοπτικές που τους χαρίζουν τα social media και κάνουν ουσιαστικά ζημιά στην ίδια τους την επιχείρησή. Οι χρήστες που σας ακολουθούν στα social media περιμένουν τέτοιου τύπου εξατομικευμένη αλληλεπίδραση και όταν τους βομβαρδίζετε με απρόσωπα προωθητικά μηνύματα και εμπορικά τερτίπια, τότε ουσιαστικά δημιουργείτε μια αρνητική αύρα γύρω από το brand σας.

Επιπρόσθετα στα social media, επιβιώνει τελικά μόνο το καλύτερο περιεχόμενο. Δημιουργώντας αναρτήσεις και περιεχόμενο που επικεντρώνεται αποκλειστικά και μόνο στο brand σας, τότε σπαταλάτε την ενέργεια και τις προσπάθειές σας. Αυτό το περιεχόμενο δεν θα διαδοθεί από τους χρήστες, δεν θα έχει την επίδραση που επιθυμείτε και δεν θα σας πάει σίγουρα μακριά. Αντίθετα δημιουργώντας περιεχόμενο που προσκαλεί και προκαλεί το κοινό να  το μοιραστεί, που παρέχει στους ακολούθους σας κάποια ουσιαστική αξία, έχετε πιθανότητες να πετύχετε στα social media, χωρίς να εκνευρίζετε τους υπάρχοντες και υποψήφιους νέους πελάτες σας.

Επιχειρούν να συνδέσουν το brand με κάθε trending topic

Ένας από τους πλέον συνηθισμένους τρόπους με τους οποίους τα brands επιχειρούν να προσεγγίσουν το κοινό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι αξιοποιώντας πολιτιστικές αναφορές, ειδησεογραφία, ακόμα και την αργκό και τα memes. Αυτή η προσέγγιση τις κάνει ευκολότερα προσιτές στους χρήστες και προσδίδει μια προσωπική αίσθηση στα όσα γράφονται από εταιρικούς λογαριασμούς στα social media. Όταν η συγκεκριμένη πρακτική εξασκείται με σωστό τρόπο τα αποτελέσματα και η επίδραση είναι άκρως αποδοτική για κάθε brand.

Από την άλλη όμως όταν γίνεται λανθασμένα και οι επιχειρήσεις κάνουν το σφάλμα του trend-jacking τότε τα αποτελέσματα είναι εκ διαμέτρου αντίθετα. Είναι εκνευριστικό για τους χρήστες όταν αισθάνονται πως προσπαθείτε να εκμεταλλευτείτε μια συγκεκριμένη ιστορία, ένα trend ή την ποπ-κουλτούρα και με “πειρατικό” τρόπο να την χρησιμοποιήσετε για να προωθήσετε το brand σας. Αυτό συμβαίνει κυρίως στις περιπτώσεις όταν οι επιχειρήσεις προσπαθούν να κεφαλοποιήσουν οφέλη στα social media, γύρω από trends ή ειδήσεις που δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τις ίδιες. Οι κανόνες για να μην έχετε τέτοια ανεπιθύμητα αποτελέσματα όταν προσπαθείτε να εκμεταλλευτείτε τα trends είναι απλοί:

Πρώτα από όλα, διατηρήστε σταθερή τη φωνή και την κατεύθυνση του brand σας. Μην προσποιείστε πως είστε κάτι διαφορετικό από αυτό που οι ίδιοι καθορίσατε για το brand σας. Μην αλλάζετε ύφος και τόνο στις αναρτήσεις σας προκειμένου να ταιριάξετε με το κάθε trend που προκύπτει. Αντίθετα διαλέξτε αναφορές και τάσεις που θα ενδιαφέρουν πραγματικά το κοινό σας, ενώ παράλληλα θα σας επιτρέπουν να εξωτερικεύεστε και να αλληλεπιδράτε με το ύφος που σταθερά θέλετε να αποπνέει το brand σας.

Προσπαθήστε να αντιληφθείτε τι συμβαίνει πίσω από κάθε trending topic ή hashtag. Αν πρόκειται για μια συζήτηση που θα προκαλέσει αντιδράσεις, συζητήσεις και πιθανώς θα αναγκάσει τους χρήστες να χωριστούν σε στρατόπεδα, τότε είναι καλύτερο να αποφύγετε την οποιαδήποτε εμπλοκή. Εκτός φυσικά αν η δημόσια συζήτηση και το debate που θα προκύψει, έχουν χιουμοριστικό χαρακτήρα. Δεν συνίσταται να εμπλακείτε επίσης αν το θέμα είναι πολιτικό ή ευαίσθητο, εκτός των περιπτώσεων που θέλετε ως brand να πάρετε θέση. Σκεφτείτε επίσης αν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος που θα θέλετε η επιχείρησή σας να συνδεθεί με το συγκεκριμένο θέμα και τι έχει πραγματικά να κερδίσει από την εμπλοκή.

Προσπαθείτε πάντα να συνδεθείτε και να πάρετε μέρος στη συζήτηση και όχι να είστε το αποκλειστικό θέμα της. Αν η συζήτηση έχει ήδη ξεκινήσει προσπαθήστε να συνεισφέρετε σε αυτήν και όχι να την αποπροσανατολίσετε για να τραβήξετε την προσοχή. Είναι εκνευριστικό και οι χρήστες δεν θα σας αγνοήσουν απλώς, αλλά θα επιχειρήσουν να σας πλήξουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για την ανάρμοστη συμπεριφορά σας. Και αυτό είναι κάτι που σίγουρα δεν το επιθυμείτε.

Μην φοβάστε τα trends, απλά προσπαθήστε να τα προσεγγίζετε με τον σωστό κάθε φορά τρόπο και να έχετε στο μυαλό σας πάντα τους παραπάνω βασικούς κανόνες. Με τον τρόπο αυτό θα προσεγγίσετε ευρύτερο κοινό και παράλληλα θα αυξήσετε τις πιθανότητές η παρουσία σας στα social media να έχει πραγματικά ευεργετική επίδραση στο brand σας.

Share This

Leave a Comment