Οι επιδραστικοί χρήστες είναι νεκροί, ζήτω η επιρροή

Οι επιδραστικοί χρήστες είναι νεκροί, ζήτω η επιρροή

Ας το πάρουμε απόφαση, η μυρωδιά καινούργιου αυτοκινήτου που απέπνεαν τα social media, έχει ξεθυμάνει και είναι πλέον οριστικά παρελθόν. Το Facebook έχει ήδη σχεδόν την ηλικία για να μπορεί να του επιτρέπεται να διαθέτει λογαριασμό το Facebook, ενώ το Τwitter κοντεύει να πάει στο γυμνάσιο. Έχουμε φτάσει σε τόσο μεγάλο σημείο κορεσμού σε ότι αφορά το περιεχόμενο, που σχεδόν κανένας δεν κάνει κλικ πλέον σε τίποτα! Έχουμε ουσιαστικά φτάσει στο σημείο που οι τεμπέληδες marketers έχουν αρχίσει και καταστρέφουν τα πάντα.

Πως φτάσαμε ως εδώ; Αρχικά φτιάξαμε όλοι λογαριασμούς στα social media. Όλοι, ακόμα και ο… σκύλος τους, έχει λογαριασμό στο Instagram. Οι μανάδες μας είναι στο Pinterest. Βρισκόμαστε στο τέλος ακόμα και της ύστερης πλειοψηφίας, ακόμα και οι πιο αργοπορημένοι είναι πλέον διαδικτυακά συνδεδεμένοι. Αυτό συμπεριλαμβάνει και τους καθυστερημένους σε ότι αφορά το marketing, αφού αν είσαι marketer και δεν χρησιμοποιείς ακόμα τα social media, τότε είσαι κάτι περισσότερο από αργοπορημένος.

Έγκαιρη προσαρμογή και επιρροή

Οι καινοτόμοι και όσοι προσαρμόστηκαν από νωρίς στα social media, συχνά κατάφερναν να εκμεταλλευτούν το πλεονέκτημα πως υιοθέτησαν έγκαιρα τα νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να μετατραπούν σε επιδραστικές φιγούρες, οι οποίες στη συνέχεια δίδαξαν την πλειοψηφία πως να χρησιμοποιεί αυτό που οι ίδιοι είχαν ήδη καταφέρει να υιοθετήσουν.

Απλά και μόνο επειδή ήταν πρωτοπόροι, μετατράπηκαν ως πηγές αυθεντίας στον τομέα. Αυτό μάλιστα μεγιστοποιείται στις πλατφόρμες των social media, αφού όσοι προσαρμόστηκαν πρώτοι κατάφεραν να δρέψουν επιπρόσθετους καρπούς από το δίκτυο, αφού οι νέοι χρήστες τους ακολούθησαν και μιμήθηκαν τις συμπεριφορές τους. Συνυπολογίζοντας πως αυτό λειτουργεί προσθετικά όσο περνάει ο καιρός, αντιλαμβάνεται κανείς πως οι νέοι χρήστες διαρκώς υποθέτουν πως αν κάποιος έχει ήδη πολλούς followers, αξίζει να τον ακολουθήσουν. Τα λεφτά τρέχουν πίσω από τα… λεφτά δηλαδή.

Αυτοί οι επιδραστικοί χρήστες που υιοθέτησαν έγκαιρα τα social media, εμπίπτουν σε δυο κατηγορίες. Αυτούς που είναι ασκούν επιρροή κατά κύριο λόγο επειδή είναι πρωτοπόροι και αυτούς που είναι επιδραστικοί εξαιτίας του ρόλου και της περσόνας που αντιπροσωπεύουν στον πραγματικό κόσμο. Κατά την περίοδο που το κοινό υιοθετεί κάτι καινούργιο, αμφότερες οι κατηγορίες είναι απαραίτητες.

Η δεύτερη για παράδειγμα που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, celebrities, προσωπικότητες και αθλητές είναι ισχυρή γιατί βοηθά την κάθε πλατφόρμα να αναπτυχθεί και να ανθίσει. Η πρώτη από την άλλη είναι εκεί για να μας διδάξει πως να χρησιμοποιήσουμε την πλατφόρμα, να προωθήσουμε το brand και τους εαυτούς μας και να χτίσουμε την παρουσία μας και το status μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι δυο κατηγορίες δηλαδή λειτουργούν αλληλο-συμπληρωματικά.

Σε ότι αφορά όμως τις περισσότερες πλατφόρμες των social media, έχουμε ήδη ξεπεράσει αυτό το σημείο, αφού η πλειοψηφία πλέον του κοινού έχει ήδη προσαρμοστεί. Δεν χρειαζόμαστε πλέον κανέναν να μας υποδείξει tips για να αλληλεπιδρούμε σωστά στα social media, είτε γιατί οι περισσότεροι ήδη γνωρίζουν πως να το κάνουν, είτε γιατί τουλάχιστον ξέρουν πως θα μάθουν να το κάνουν. Αυτό αφήνει στους πρωτοπόρους τρεις επιλογές. Είτε να εξερευνήσουν κάποιο νέο μέσο, είτε να εξειδικευτούν σε έναν συγκεκριμένο τομέα, είτε να βοηθήσουν τους τελευταίους αργοπορημένους να προσαρμοστούν. Το να μείνουν ως έχουν και να λιμνάσουν υπό την παρούσα κατάσταση δεν αποτελεί επιλογή για κανέναν πραγματικά πρωτοπόρο.

Η αλλαγή της επιρροής

Τα παραπάνω προφανώς και δεν συνεπάγονται το τέλος της επιρροής. Οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να συζητούν και κάποιες φωνές θα εξακολουθούν να είναι πιο δυνατές και πιο διορατικές από κάποιες άλλες. Αυτό που αλλάζει όμως είναι ο τρόπος της επιρροής. Οι φρέσκοι πρωτοπόροι δεν πρόκειται να συνεχίσουν να μιλούν γενικόλογα για τις καλύτερες πρακτικές στα social media, αλλά θα αλλάξουν ρότα και θα μιλήσουν για το τι αυτοί κάνουν χρησιμοποιώντας τα. Θα μιλήσουν για τις νομικές παγίδες που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες της οικονομίας στο Instagram, η για το πως θα προωθήσουν την υψηλή γαστρονομία στο Foursquare. Θα μοιραστούν πως οι αθλητές προσελκύουν οπαδούς στο Vine και το Snapchat.

Πρόκειται για μια μικρής μεν κλίμακας αλλά εξαιρετικά θεμελιώδους αλλαγής ρότας, προς την επίδειξη αποδεδειγμένης αυθεντίας και εμπειρίας. Σε αυτή τη φάση πλέον, οι εμπειρογνώμονες και οι πραγματικά εξειδικευμένοι γνώστες συγκεκριμένων θεμάτων είναι οι πραγματικά επιδραστικοί χρήστες.

Αυτό δεν σημαίνει πως φτάνει το τέλος για το marketing που εκμεταλλεύεται τους χρήστες που ασκούν επιρροή, αφού συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Οι καμπάνιες συνεργασίας με ηγέτες της σκέψης και ανθρώπους που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη, είναι σημαντικότερες από ποτέ. Είναι απαραίτητο όμως να γίνεται εστιασμένα.

Οι marketers θα πρέπει να αντιληφθούν ποιοι από τους επιδραστικούς χρήστες οδηγούν την κούρσα και έχουν να προσφέρουν στο σύγχρονο τοπίο που έχει διαμορφωθεί. Αυτό απαιτεί έρευνα και ποιοτική ανάλυση για να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι. Κι αυτό συνεπάγεται τον εναγκαλισμό με την επιρροή των πραγματικά εξαιρετικών brands στον τομέα και την πραγματοποίηση συνεργασιών με επιδραστικούς χρήστες που είναι πλέον αξιόπιστοι επειδή πραγματικά κάνουν πράγματα και όχι απλά επειδή τα λένε.

Αυτή η αλλαγή συμβαίνει τώρα. Θα χρειαστεί χρόνος για να κατακάτσει η σκόνη των επιδραστικών χρηστών που έχουν πάψει πλέον να ασκούν ουσιαστική επιρροή, αλλά όταν τελικά ξεκαθαρίσει το τοπίο θα είμαστε σε θέση να απολαύσουμε μια πιο ουσιαστική, πολύτιμη και διασκεδαστικότερη εμπειρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η επιρροή θα ευημερεί και πλέον όσοι φέρουν τον τίτλο του επιδραστικού χρήστη, θα τον δικαιολογούν απόλυτα και με τον πιο ουσιαστικό τρόπο. Θα αλλάξουν τον κόσμο, είτε ξεκινώντας ένα κίνημα, μια εταιρία ή απλά φτιάχνοντας ένα καλύτερο προϊόν. Θα είναι ειδικοί και ηγέτες που θα επιδεικνύουν την αυθεντία τους με έργα και όχι με λόγια. Θα αρχίσουμε να συζητάμε για τα πράγματα που έχουν σημασία και θα χρησιμοποιούμε τα social media για να χτίζουμε το δίκτυό μας, για να εμπνεόμαστε και να αλλάζουμε. Θα είναι το ξεκίνημα για έναν καλύτερα συνδεδεμένο κόσμο. Τα λέμε εκεί!

Πηγή: LinkedIn

Share This

Leave a Comment