Γιατί τα νέα Reaction buttons του Facebook είναι ένα μάθημα επιβίωσης για τις επιχειρήσεις

Γιατί τα νέα Reaction buttons του Facebook είναι ένα μάθημα επιβίωσης για τις επιχειρήσεις

Στα τέλη Φεβρουαρίου, το Facebook ταρακούνησε για τα καλά τον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αφού ξεφορτώθηκε το θρυλικό κουμπί του Like. Με τη νέα λειτουργικότητα των κουμπιών αντιδράσεων (reaction buttons), δισεκατομμύρια χρήστες του Facebook ανά τον πλανήτη, μπορούν πλέον να εκφράσουν μια πολύ ευρύτερη γκάμα συναισθημάτων για τις αναρτήσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι στα feed τους στον κολοσσό των social media.

Αυτές οι αντιδράσεις περιλαμβάνουν αυτή τη στιγμή τα εξής: “love”, “haha”, “wow”, “sad” και “angry” με την κάθε μια από αυτές να αντιπροσωπεύεται από ένα μοναδικό emoticon.

Να αναφέρουμε για την ιστορία, πως το αυθεντικό κουμπί του Like, έκανε το ντεμπούτο του στο Facebook το 2009. Αποκαλύπτεται μάλιστα πως κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού για το συγκεκριμένο κουμπί, η αρχική σκέψη ήταν να αποκαλείται “awesome” και πως να απεικονίζεται ως ένα αστεράκι ή ένα εικονίδιο του “συν”(+). Τελικά όμως η συγκεκριμένη λειτουργικότητα σχεδιάστηκε -όπως όλοι γνωρίζουμε- ως ένα χέρι με ανασηκωμένο τον αντίχειρα που κάνει τη σχετική χειρονομία επιδοκιμασίας, με το θρυλικό πλέον κουμπί να παίρνει αυτή την τελική μορφή. Ένα χρόνο μετά το λανσάρισμά του, το κουμπί είχε ήδη καταφέρει να κάνει πάταγο και το Facebook μάλιστα είχε ανακοινώσει πως περισσότερες από 10.000 ιστοσελίδες το υιοθετούσαν σε καθημερινή βάση!

Παρόλα αυτά εδώ και αρκετό διάστημα μια υποβόσκουσα δυσαρέσκεια είχε αρχίσει να περιβάλλει το κουμπί του “Like” και η δημοτικότητά του γνώριζε διαρκώς πτώση. Για χρόνια οι χρήστες είχαν επίμονα ζητήσει για ένα κουμπί που να αναπαριστά το “dislike”, αφού όπως είναι προφανές δεν είχε κανένα νόημα να επιδοκιμάζει κανείς με το κουμπί του “Like” αναρτήσεις που μοιράζονταν θλιβερά ή απογοητευτικά νέα και ειδήσεις. Την ίδια στιγμή οι χρήστες φορητών ηλεκτρονικών συσκευών, αναζητούσαν εναγωνίως ταχύτερους και ευκολότερους τρόπους για να σχολιάζουν το περιεχόμενο που δημοσιοποιούνταν στο Facebook, εκτός από το μονοδιάστατο κουμπί του “Like”.

Αυτό απέκτησε πλέον καθολική ισχύ, ειδικά εξαιτίας του γεγονότος, πως το Facebook αποτελεί έναν εξόχως σημαντικό φορέα παροχής ειδήσεων και οι χρήστες επιζητούν να αλληλεπιδράσουν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους σε ότι αφορά το ποικίλο πλέον περιεχόμενο που είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα. Η πολυσυλλεκτικότητα και ο πλουραλισμός στο περιεχόμενο που παρέχει πλέον το Facebook, είναι προφανές πως προκαλεί την ανάγκη για τη δυνατότητα ποικίλων αντιδράσεων από τους χρήστες.

Αν και η αλλαγή είναι ακόμα πολύ νωπή, φαίνεται πως το Facebook πήρε τη  σωστή απόφαση, αφού τα νέα reaction buttons καταφέρνουν ήδη να συγκεντρώσουν πολύ θετικά συναισθήματα και αντιδράσεις από τη συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών. Όπως μάλιστα τονίζουν οι αναλυτές: Αυτό που επιτυγχάνουν τα συγκεκριμένα emojis είναι να προσφέρουν μια σαφώς καλύτερη διακριτότητα και ποικιλία στην έκφραση του τι πιστεύουν και τι αισθάνονται οι χρήστες σχετικά με τις αναρτήσεις που είναι διαθέσιμες στο Facebook.

Προφανώς το Facebook δεν είναι το μοναδικό μέσο κοινωνικής δικτύωσης, που κατάφερε να αποσπάσει ιδιαίτερα θετικές αντιδράσεις και κριτικές, αλλάζοντας ριζικά ένα από τα πιο γνωστά του χαρακτηριστικά. Πέρυσι το Twitter άλλαξε το “favorite” εικονίδιο με το αστεράκι για ένα που αναπαριστά μια καρδιά που αντιπροσωπεύει το “Like”. Η συγκεκριμένη κίνηση παρά το ότι προκάλεσε αρχικά κάποιες αμφισβητήσεις και έφερε αμφιλεγόμενες απόψεις στην επιφάνεια, σύμφωνα με τους ανθρώπους του Twitter, οδήγησε σε αυξημένη δραστηριότητα στην πλατφόρμα κατά ένα ποσοστό της τάξης του 6% μέσα στην πρώτη μόλις εβδομάδα που ακολούθησε την αλλαγή.

Όλα τα παραπάνω υπογραμμίζουν τη σημασία της αποφυγής από τις ίδιες τις επιχειρήσεις μιας δογματικής στάσης απέναντι στα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, ειδικά στο σύγχρονο διαρκώς εναλλασσόμενο ψηφιακό καταναλωτικό τοπίο. Η τεχνολογία εξελίσσεται διαρκώς και η εμπειρία που παρέχεται στους χρήστες θα πρέπει επίσης να ακολουθεί αυτές τις εναλλαγές και τις εξελίξεις. Οι πλατφόρμες ανά τον κόσμο, ακόμα και οι κολοσσοί όπως το Facebook και το Twitter θα πρέπει να προσαρμόζονται και να υιοθετούν αλλαγές, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει πως θα αναγκάζονται να ξεφορτωθούν χαρακτηριστικά που κάποτε έμοιαζαν θρυλικά, αναντικατάστατα και θεμελιώδη. Η αγορά έχει ελάχιστη ανοχή στη νοσταλγία και οι χρήστες θα αναγκαστούν να μεταναστεύσουν σε άλλες πλατφόρμες, αν αυτές στις οποίες δραστηριοποιούνται αποτύχουν να τους προσφέρουν αυτά που επιζητούν.

Η αγορά έχει συχνά έναν σε πρώτη ανάγνωση, παράξενο τρόπο να κινείται και να οδηγεί τις επιχειρήσεις προς τις σωστές αποφάσεις. Για να επιβιώσουν, οι πλατφόρμες και οι επιχειρήσεις πρέπει απαραίτητα να είναι ανοιχτές στην αλλαγή και την εξέλιξη ώστε να διασφαλίζεται πως θα ικανοποιούν διαρκώς τις απαιτήσεις του κοινού τους. Πρόκειται για ένα διαρκές μάθημα για κάθε επιχείριση. Δείτε για παράδειγμα πως το Twitter παλεύει με τον ίδιο του τον εαυτό καθώς στο τραπέζι βρίσκεται το ενδεχόμενο να αρθεί το πιο θεμελιώδες χαρακτηριστικό του, το όριο των 140 χαρακτήρων ανά tweet.

O Δαρβίνος κάποτε υποστήριξε “Δεν είναι τα ισχυρότερα είδη αυτά που επιβιώνουν, ούτε τα πιο έξυπνα, αλλά αυτά που ανταποκρίνονται καλύτερα στις αλλαγές”. Σε ένα τεχνολογικό τοπίο που διαρκώς μεταλλάσσεται και εξελίσσεται, η αποστροφή του Δαρβίνου ίσως αποτελεί ένα επίκαιρο μάθημα για κάθε σύγχρονη επιχείρηση.

Share This

Leave a Comment